Jarocin (stacja kolejowa)


Jarocin jest ważnym punktem na mapie transportowej, a jego stacja kolejowa odgrywa znaczącą rolę w komunikacji w regionie. Usytuowana przy ulicy Dworcowej 2, zapewnia wygodny dostęp do usług kolejowych i połączeń z innymi miejscowościami.

Zgodnie z klasyfikacją PKP, stacja ta posiada kategorię dworca regionalnego, co oznacza, że obsługuje duży ruch pasażerski oraz pełni kluczowe funkcje w lokalnym transporcie.

Historia

Budynek dworca w Jarocinie, mający swoje korzenie w latach 1870-1875, został zbudowany w czasie, gdy linia kolejowa Poznań GłównyKluczbork wchodziła w fazę eksploatacji. Gmach dworca wyróżnia się piętrową strukturą, zbudowaną z czerwonej cegły licowej, a jego dachu to wielopłaszczyznowa konstrukcja z licznymi facjatami. W jego wnętrzu zachowały się dekoracje w stylu stiukowym, co dodaje niepowtarzalnego charakteru temu obiektowi.

Budowa dworca była ściśle związana z powstawaniem linii kolejowych, w tym OleśnicaKrotoszynGniezno, która została otwarta w 1876 roku. Warto zaznaczyć, że 25 października 1919 roku, dworzec stał się miejscem spotkania marszałka Józefa Piłsudskiego z przedstawicielami społeczeństwa jarocińskiego.

Obecnie, dworzec w Jarocinie zaliczany jest do kategorii obiektów zabytkowych PKP, co uratowało go od zewnętrznych modernizacji, w przeciwieństwie do wielu jego rówieśników, takich jak neogotycki dworzec leszczyński, który nie miał tego szczęścia. Tutaj jednak dokonano jedynie modernizacji wnętrza, podzielonej na dwa etapy realizacji.

W pierwszym etapie, który miał miejsce w latach 1979-1983, zmodernizowano część przeznaczoną dla podróżnych. Zostały wymienione stropy drewniane na staloceramiczne, przearanżowano pomieszczenia kas biletowych i poczekalni, zmodernizowano poddasze oraz przywrócono oryginalny wystrój wnętrz. Także nadokienne zewnętrzne freski zostały odnowione.

Drugi etap, które nastąpił w latach 1987-1988, dotyczył części gastronomicznej obiektu. Ostatni znaczący remont miał miejsce w roku 2013, kiedy to na modernizację obiektu i jego otoczenia wydano 4,9 mln zł. Cały proces został zrealizowany pod czujnym okiem konserwatora zabytków, co zapewniło zachowanie historycznego charakteru dworca.

Ruch pasażerski

Ruch pasażerski na stacji w Jarocinie odgrywa istotną rolę w lokalnym transporcie kolejowym. Przez lata liczba pasażerów korzystających z tej stacji zmieniała się, co można zobaczyć w poniższej tabeli.

RokRoczne wymianyWymiana pasażerska dziennieLokalizacja w Polsce
2017621 0001 700_
2018876 0002 400_
2019949 0002 600_
2020586 0001 60098
2021657 0001 800_
2022_2 600_

Analizując dane dotyczące rocznych wymian pasażerskich, możemy dostrzec pewne interesujące trendy oraz zmiany, które miały miejsce na przestrzeni ostatnich lat.

Połączenia kolejowe

Tabela

Stacja kolejowa w Jarocinie oferuje różnorodne połączenia z innymi miejscowościami. Poniżej przedstawiamy zestawienie aktualnych tras do popularnych destynacji.

Docelowa stacjaTransport
Bielsko-Biała GłównaPKP Intercity
Gdynia GłównaPKP Intercity
GnieznoKoleje Wielkopolskie
Jelenia GóraPKP Intercity
KaliszKoleje Wielkopolskie
Polregio
KatowicePKP Intercity
KępnoKoleje Wielkopolskie
KluczborkPolregio
Kraków GłównyPKP Intercity
KrotoszynKoleje Wielkopolskie
Łódź FabrycznaPKP Intercity
Łódź KaliskaPolregio
Olsztyn GłównyPKP Intercity
Ostrów WielkopolskiPolregio
Piła GłównaKoleje Wielkopolskie
Poznań GłównyKoleje Wielkopolskie
PKP Intercity
Polregio
Przemyśl GłównyPKP Intercity
Rogoźno WielkopolskieKoleje Wielkopolskie
SłupskPKP Intercity
ŚwinoujściePKP Intercity
Wrocław GłównyPKP Intercity
ZakopanePKP Intercity
ŽilinaPKP Intercity

Mapa

W celu lepszego zrozumienia lokalizacji oraz dostępnych tras, zachęcamy do zapoznania się z mapą połączeń, która pokazuje, w jaki sposób Jarocin łączy się z innymi stacjami kolejowymi.

Przyroda

W latach 1999–2001 przeprowadzono szczegółowe badania flory roślin naczyniowych w obrębie stacji. W wyniku tych prac ustalono, że w tej okolicy występuje 292 taksony, które należą do 47 rodzin.

Warto zauważyć, że wśród zidentyfikowanych taksonów, 53,3% to taksony rodzime, znane również jako apofity, natomiast 46,7% stanowią gatunki obce, określane mianem antropofitów. Najliczniej reprezentowane gatunki obce to archeofity, które stanowią 21,9% całej flory, oraz niedawno naturalizowane kenofity, które wynoszą 16,2%.

Na terenie kolejowym oraz w jego najbliższym otoczeniu stwierdzono także obecność efemerofitów, które występują czasowo i stanowią 8,6% flory. Wśród odkrytych gatunków największy udział mają rośliny jednoroczne, których procent wynosi 48,5%. Rośliny wieloletnie z kolei stanowią 39,2% całej flory.

W czasie tych badań odkryto gatunki, które są nowe dla flory Polski, takie jak Roemeria hybrida. Dla Wielkopolski zidentyfikowano również: szparzycę promienistą, Choriospora tenella oraz reż krowią. Co więcej, zauważono obecność włóczydła polnego, które w Wielkopolsce uważane jest za gatunek wymarły.


Oceń: Jarocin (stacja kolejowa)

Średnia ocena:4.73 Liczba ocen:9