Jarocin jest ważnym punktem na mapie transportowej, a jego stacja kolejowa odgrywa znaczącą rolę w komunikacji w regionie. Usytuowana przy ulicy Dworcowej 2, zapewnia wygodny dostęp do usług kolejowych i połączeń z innymi miejscowościami.
Zgodnie z klasyfikacją PKP, stacja ta posiada kategorię dworca regionalnego, co oznacza, że obsługuje duży ruch pasażerski oraz pełni kluczowe funkcje w lokalnym transporcie.
Historia
Budynek dworca w Jarocinie, mający swoje korzenie w latach 1870-1875, został zbudowany w czasie, gdy linia kolejowa Poznań Główny – Kluczbork wchodziła w fazę eksploatacji. Gmach dworca wyróżnia się piętrową strukturą, zbudowaną z czerwonej cegły licowej, a jego dachu to wielopłaszczyznowa konstrukcja z licznymi facjatami. W jego wnętrzu zachowały się dekoracje w stylu stiukowym, co dodaje niepowtarzalnego charakteru temu obiektowi.
Budowa dworca była ściśle związana z powstawaniem linii kolejowych, w tym Oleśnica – Krotoszyn – Gniezno, która została otwarta w 1876 roku. Warto zaznaczyć, że 25 października 1919 roku, dworzec stał się miejscem spotkania marszałka Józefa Piłsudskiego z przedstawicielami społeczeństwa jarocińskiego.
Obecnie, dworzec w Jarocinie zaliczany jest do kategorii obiektów zabytkowych PKP, co uratowało go od zewnętrznych modernizacji, w przeciwieństwie do wielu jego rówieśników, takich jak neogotycki dworzec leszczyński, który nie miał tego szczęścia. Tutaj jednak dokonano jedynie modernizacji wnętrza, podzielonej na dwa etapy realizacji.
W pierwszym etapie, który miał miejsce w latach 1979-1983, zmodernizowano część przeznaczoną dla podróżnych. Zostały wymienione stropy drewniane na staloceramiczne, przearanżowano pomieszczenia kas biletowych i poczekalni, zmodernizowano poddasze oraz przywrócono oryginalny wystrój wnętrz. Także nadokienne zewnętrzne freski zostały odnowione.
Drugi etap, które nastąpił w latach 1987-1988, dotyczył części gastronomicznej obiektu. Ostatni znaczący remont miał miejsce w roku 2013, kiedy to na modernizację obiektu i jego otoczenia wydano 4,9 mln zł. Cały proces został zrealizowany pod czujnym okiem konserwatora zabytków, co zapewniło zachowanie historycznego charakteru dworca.
Ruch pasażerski
Ruch pasażerski na stacji w Jarocinie odgrywa istotną rolę w lokalnym transporcie kolejowym. Przez lata liczba pasażerów korzystających z tej stacji zmieniała się, co można zobaczyć w poniższej tabeli.
Rok | Roczne wymiany | Wymiana pasażerska dziennie | Lokalizacja w Polsce |
---|---|---|---|
2017 | 621 000 | 1 700 | _ |
2018 | 876 000 | 2 400 | _ |
2019 | 949 000 | 2 600 | _ |
2020 | 586 000 | 1 600 | 98 |
2021 | 657 000 | 1 800 | _ |
2022 | _ | 2 600 | _ |
Analizując dane dotyczące rocznych wymian pasażerskich, możemy dostrzec pewne interesujące trendy oraz zmiany, które miały miejsce na przestrzeni ostatnich lat.
Połączenia kolejowe
Tabela
Stacja kolejowa w Jarocinie oferuje różnorodne połączenia z innymi miejscowościami. Poniżej przedstawiamy zestawienie aktualnych tras do popularnych destynacji.
Docelowa stacja | Transport |
---|---|
Bielsko-Biała Główna | PKP Intercity |
Gdynia Główna | PKP Intercity |
Gniezno | Koleje Wielkopolskie |
Jelenia Góra | PKP Intercity |
Kalisz | Koleje Wielkopolskie |
Polregio | |
Katowice | PKP Intercity |
Kępno | Koleje Wielkopolskie |
Kluczbork | Polregio |
Kraków Główny | PKP Intercity |
Krotoszyn | Koleje Wielkopolskie |
Łódź Fabryczna | PKP Intercity |
Łódź Kaliska | Polregio |
Olsztyn Główny | PKP Intercity |
Ostrów Wielkopolski | Polregio |
Piła Główna | Koleje Wielkopolskie |
Poznań Główny | Koleje Wielkopolskie |
PKP Intercity | |
Polregio | |
Przemyśl Główny | PKP Intercity |
Rogoźno Wielkopolskie | Koleje Wielkopolskie |
Słupsk | PKP Intercity |
Świnoujście | PKP Intercity |
Wrocław Główny | PKP Intercity |
Zakopane | PKP Intercity |
Žilina | PKP Intercity |
Mapa
W celu lepszego zrozumienia lokalizacji oraz dostępnych tras, zachęcamy do zapoznania się z mapą połączeń, która pokazuje, w jaki sposób Jarocin łączy się z innymi stacjami kolejowymi.
Przyroda
W latach 1999–2001 przeprowadzono szczegółowe badania flory roślin naczyniowych w obrębie stacji. W wyniku tych prac ustalono, że w tej okolicy występuje 292 taksony, które należą do 47 rodzin.
Warto zauważyć, że wśród zidentyfikowanych taksonów, 53,3% to taksony rodzime, znane również jako apofity, natomiast 46,7% stanowią gatunki obce, określane mianem antropofitów. Najliczniej reprezentowane gatunki obce to archeofity, które stanowią 21,9% całej flory, oraz niedawno naturalizowane kenofity, które wynoszą 16,2%.
Na terenie kolejowym oraz w jego najbliższym otoczeniu stwierdzono także obecność efemerofitów, które występują czasowo i stanowią 8,6% flory. Wśród odkrytych gatunków największy udział mają rośliny jednoroczne, których procent wynosi 48,5%. Rośliny wieloletnie z kolei stanowią 39,2% całej flory.
W czasie tych badań odkryto gatunki, które są nowe dla flory Polski, takie jak Roemeria hybrida. Dla Wielkopolski zidentyfikowano również: szparzycę promienistą, Choriospora tenella oraz reż krowią. Co więcej, zauważono obecność włóczydła polnego, które w Wielkopolsce uważane jest za gatunek wymarły.
Pozostałe obiekty w kategorii "Inne obiekty":
Ratusz w Jarocinie | Nadleśnictwo Jarocin | Pałac Radolińskich w Jarocinie | Lądowisko Jarocin-Szpital | Ciświca | Muzeum Regionalne w Jarocinie | Spichlerz Polskiego Rocka | Stadion Miejski w Jarocinie | Stawy Parku w Jarocinie | Jarocińskie Linie Autobusowe | Jarota Jarocin | Izolacja – JarocinOceń: Jarocin (stacja kolejowa)